העסק שלך במשבר? עשה ואל תעשה – חמישה דברים שאתה חייב לדעת!

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
העסק שלך במשבר? עשה ואל תעשה – חמישה דברים שאתה חייב לדעת!

התקופה הנוכחית מאתגרת מבחינת כולנו, העצמאים ובעלי העסקים. בתקופה זו ובמיוחד לאור חוסר הוודאות לגבי העתיד, יש מספר פעולות שחשוב לעשותן וכאלו שרצוי שלא לעשותן. דע כי לפעולות אלו יש משמעות לגביך ולגבי משפחתך:

1. אל תנקוט, בשום מצב, פעולות שיכולות להתפרש כהברחת נכסים או העדפת נושים.

החלטה להעביר עכשיו את הבית על שם בן/בת הזוג, או להעביר את המגרש על שם הילד – עלולה להתפרש כהברחת נכסים, שבעקבותיה יכול נושה, כמו בנק, להגיש נגדך הליך פשיטת רגל מטעמו. אם חס וחלילה העסק יקרוס, ממילא במסגרת הליכי חדלות פירעון ניתן יהיה לבטל העברות מסוג זה עד שנה לאחור, כך שדבר חיובי לא יצא ממהלך כזה.

2. אם אתה נאבק על חיי העסק – אל תגיד לאף אחד, במיוחד לא לנושים או לבנקים שאיתם אתה מדבר, שאתה חושב שלא תוכל לעמוד בהתחייבויות שלך, או שלא תוכל להחזיר את הכספים שאתה חייב.

לבעלים של עסק אסור לקחת על עצמו התחייבויות במצב שבו העסק לא יוכל לפרוע אותן. התחייבויות יכולות להיות בצורת לקיחת אשראים נוספים, הזמנת סחורה או אפילו להמשיך להעסיק עובדים. נקיטת פעולות כאלו עלולות להתפרש כביצוע עבירה פלילית! ההנחה היא שכל זמן שאתה נאבק על חיי העסק, אתה מאמין שהעסק יצליח להתרומם ואתה תצליח לשלם את ההתחייבויות. אבל אם אתה בעצמך אומר למישהו שלא תוכל לעמוד בהתחייבויות – זו הודאת בעל דין שעלולה לגרום להגשת כתב אישום פלילי נגדך בהמשך.

זכור ששיחות טלפון כיום מוקלטות בדרך כלל, ושיחות עם הבנקאי מתועדות בבנק על ידי הבנקאי בסיום השיחה (עקרונית עדיף שמי שינהל את השיחות יהיה מישהו מטעמך, כמו עורך דין, שאז לא ניתן לזקוף לחובתך דברים שנאמרו).

3. בשום אופן אל תסכים להחתים קרובי משפחה כערבים לחובות, גם אם מדובר בהצעת פריסה "נדיבה" של החוב ואתה "בטוח" שתוכל לעמוד בה.

כל זמן שלא עירבת בני משפחה, גם אם יקרה הרע מכול – הכעסים בתוך המשפחה יהיו מינימליים. גם אם תאבד את העסק –לא תאבד את המשפחה. אותו כלל נוגע לנטילת כספים מבני משפחה על מנת לעזור לעסק – אם משפחתך מעוניינת לעזור, שישמרו את הכספים הללו לעזור לך, אם העסק יקרוס, ולא לעזרה לעסק. תאמין לי – אתה תצטרך את העזרה הזו בהמשך הרבה יותר, אם העסק לא יתרומם חזרה.

4. אל תדחה תשלומי מיסים ואל תפרוס תשלומי מע"מ אם אינך בטוח שתוכל לשלם אותם.

תשלומי מע"מ בפריסה הם תשלומים שיחולו עליך גם אם העסק יקרוס, ואם לא ייפרעו, הדבר עלול לגרור אותך להליך פלילי. חמור מכך: אי העברה לרשויות את תשלומי הניכויים של מס הכנסה בגין משכורות שהוצאת לעובדים – זו עבירה פלילית שעלולה להסתיים במאסר בפועל, גם אם מדובר בסכומים שאינם גדולים. אז תן עדיפות בהקצאת התזרים שלך, במיוחד עכשיו, לפירעון חובות לרשויות המס ובמיוחד מס הכנסה ניכויים.

5. אל תבצע "החלפות שיקים".

החלפת שיקים – כלומר מצב שבו אתה נותן שיקים שלך לחבר עם עסק והוא נותן לך שיקים שלו, כדי ששניכם תוכלו לנכות את השיקים בבנק או באשראי חיצוני (צ'יינג') – היא עבירה פלילית! מעבר לעובדה שאינך יודע מה מצבו הפיננסי של אותו חבר, אתה עלול לעמוד במצב שבו השיקים שנתן לך חזרו, ואתה עדיין תהיה חייב לשלם את השיקים שנתת לו. מדובר במעשה אסור שיכול לגרום לבנק שלך לבטל את מסגרות האשראי שלך ולמעשה למוטט את העסק שלך.

כמי שמלווה עשרות ומאות בעלי עסקים, וכמי שחווה קריסה כלכלית בעבר, אני יכול לומר כי קריסה של העסק אינה סוף העולם. לעיתים היא אפילו משחררת מהתחושה שאתה לכוד בעסק שלך, ומאפשרת לפתוח חיים חדשים, טובים הרבה יותר. סגירת עסק שמבוצעת נכון איננה אירוע נעים, אבל כזה שיחסית קל להתאושש ממנו. קריסה לאחר ביצוע פעולות לא נכונות, כמו אלו שפירטתי למעלה, עלולה לגרום לתוצאות קשות הרבה יותר, ולהתאוששות קשה שבעתיים, לעיתים תוך אובדן המשפחה בתהליך.

עו"ד עומר נירהוד

משרד עו"ד עומר נירהוד הוא משרד בוטיק המתמחה בליווי אנשי עסקים וחברות לאורך חיי העסק והפירמה, בדגש על ניהול משברים והליכי חדלות פירעון לאנשי עסקים.

המשרד מאופיין בראייה כלכלית רחבה המאפשרת הבנה של תהליכים עסקיים מורכבים תוך כדי ליווי הצמוד.

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי