פשיטת רגל בצל משבר הקורונה – כל הצעדים לשיקום כלכלי

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

מזה תקופה ארוכה שאורחות חיינו השתנו באופן ניכר. החיים בתקופת משבר הבריאות העולמי הם מורכבים ודורשים שינוי גישה של כולנו מן היסוד.

מעבר לחשש המובן לבריאותם של יקירינו ולגורלם, גם מגבלות הריחוק החברתי שנועדו להגן עלינו, מציבות לא מעט אתגרים. ההיבט הבולט ביותר שבו נותנות השלכות המגבלות הללו את אותותיהן הוא ההיבט הכלכלי. המשק הישראלי נתון כיום באחד המשברים החמורים מולם נאלץ להתמודד. עם כמעט מיליון מובטלים ועסקים הקורסים בזה אחר זה כמגדל קלפים, קשה להעריך מה ילד יום והאם אנו צפויים לצאת מימי הקורונה בכוחות מחודשים.

בין אם עבדת במשך שנים במקום עבודה מסודר ונשלחת לחל"ת עד להודעה חדשה, או אם נאלצת לסגור את העסק שלך עקב הקורונה, סביר להניח שמדובר באחת התקופות המורכבות בחייך. חשוב לדעת כי כיום, יותר מאי פעם, החקיקה בתחום חדלות הפירעון נעשית פרוגרסיבית ופותחת אפשרויות רבות בפני חייבים.

השינוי העמוק בפרדיגמה של רשויות האכיפה והגבייה מאפשר לקדם שיקום ורווחה של חייבים במקום לנקוט בענישה והנצחת המצב. כעת, בצל הקורונה, ממתינות גם לך לא מעט הקלות נוספות שיאפשרו לך לעבור את המשבר באופן הטוב ביותר ולאחר הגעה להסדרים מול נושיך או קבלת הפטר, לפתוח דף חדש.

מה השתנה בתחום חדלות הפירעון?

לעיתים כדי להניע שינוי חקיקתי משמעותי, נדרש תחילה שינוי מהותי בתפיסה. במשך רוב שנות קיומה של מערכת המשפט הישראלית, חייבים אשר הגיעו למצב של חדלות פירעון נתפסו כעבריינים, או לכל הפחות כרשלנים וחסרי אחריות. כפועל יוצא מכך, הגישה שהנחתה את בתי המשפט ורשות האכיפה והגבייה הייתה כזו של ענישה, פיקוח והגבלות. התפיסה הרווחת גרסה כי באמצעות יצירת הרתעה ולחיצה על החייבים, הם יפרעו את חובותיהם. המציאות בשטח עם זאת, התגלתה כמורכבת בהרבה.

על פי נתוני הלמ"ס, כמעט עשירית מהאוכלוסייה בישראל תנהל בשלב כלשהו בחייה תיק חייבים. חובות אלו נוצרים בדרכים רבות ומגוונות ובמקרים רבים מאוד, עקב נסיבות שאינן לשליטתו של החייב. ככל שהחוב נוצר בתום לב ואכן אין משאבים בידיו של החייב על מנת להשיב את מלוא חובו, ברור כי סנקציה, הגבלה או עיקול – לא יועילו לתיקון המצב. אדרבה, עיקולים והגבלות לחצו עוד יותר את החייבים אל הקיר והקשו על יכולת ההחזר שלהם, דבר שיצר מעגל שלילי שהיה קשה מאוד לצאת ממנו. עשייה משפטית ולחץ ציבורי שנמשך שנים רבות, הובילו בסופו של דבר לשינוי המיוחל.

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי התשע"ח-2018, נועד להסדיר אחת ולתמיד את הליך פשיטת הרגל ולקדם גישה שיקומית בקרב חייבים שתאפשר הבראה של מצבם הכלכלי תוך אימוץ צורת התנהלות חדשה שתמנע את הישנות המקרים.

כך כולם מרוויחים: החייבים מקבלים הזדמנות שנייה לחזור ולחיות את חייהם באופן הגון עם ביטחון כלכלי והנושים יוכלו לקבל החזר משמעותי יותר של חובם מאחר שיכולת ההחזר של החייב משתפרת. בנוסף, המשק הישראלי מתייצב כאשר עסקים בקריסה מקבלים חבל הצלה המאפשר להם לתפקד וחייבים רבים שבים בהקדם האפשרי אל מעגל העבודה, משקמים את כוח הקנייה שלהם ומשתתפים בפעילות הכלכלית במדינה. לכן, במובנים אלו – כולנו מרוויחים.

אז מה השתנה בפועל?

ראשית, עשרות תקדימים, הלכות, הוראות שעה, חוקים מנדטוריים וסעיפי חקיקה אוחדו לראשונה תחת חוק מרוכז אחד המסדיר את ההליך באופן ברור ללא סתירות פנימיות. כך הופך הליך חדלות הפירעון מהליך העלול להוביל למעגל נחשלות, להליך המוביל למסלול שיקומי.

במקום הכונס הרשמי, מנוהלים כעת התיקים בידי בעל תפקיד חדש – הממונה על חדלות פירעון ושיקום כלכלי במשרד המשפטים. כמו כן, המסלול לקבלת הפטר נעשה ברור ומסודר יותר:

• החל מסוף שנת 2018, הליך חדלות פירעון לא יארך יותר מ-4 שנים ובסופו, יקבל החייב הפטר.
• כאשר מדובר בחובות קטנים יחסית (לרוב עד כ-100,000 ₪), קיים מסלול מקוצר ופשוט יותר. במסלול זה, ינוהל התיק דרך רשם ההוצאה לפועל ויתקבל הפטר תוך 18 חודשים בלבד. כך, תוך שנה וחצי, ניתן לסיים הליך פשיטת רגל מחוץ לכותלי בית המשפט.

לא – לא כל עכבה היא לטובה

הגורמים העיקריים לתפיחת חובות ובסופו של דבר לחדלות פירעון, הם דחיינות והכחשה. כל אחד מהגורמים הללו מזין זה את חברו. החוב מבהיל אותנו ואנו רק רוצים לקבור ראשנו בחול ולהמתין עד שהוא ייעלם מעצמו. חובות כאלו אינם פשוט חולפים, עלינו לטפל בהם. ככל שנתעלם מהם ונדחה את המאוחר, כך ימתינו לנו הפתעות חדשות שיהפכו את הטיפול בהם למורכב יותר.

זהו מעגל שקשה מאוד לשבור. לכן עם ההודעה על פתיחת תיק חייבים, חשוב לפנות בדחיפות לעורך דין המתמחה בתחום חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי ולקבל ייעוץ כיצד לפעול. כפי שראינו, החל מ-2018 טווח האפשרויות של חייבים הוא רחב מאי פעם. יהיה זה נבון מצד החייבים החדשים שיצר משבר הקורונה לנצל את הכלים הללו על מנת לשוב לפעילות תקינה בהקדם האפשרי. במקום להיעזר באפשרויות דחיית החזר החובות והקפאת ההליכים כדי להמשיך ולהתעלם, ישנם כלים רבים שבהם נוכל לעשות שימוש כדי לחסל את החובות ולהתכונן ליום שלאחר משבר הקורונה עם כוחות מחודשים וללא מטען עודף שימשיך להצר את צעדינו.

משרד המשפטים אישר מספר הקלות לחייבים בצל הקורונה

המציאות המורכבת כיום הופכת את ההתנהלות בפשיטת רגל לקשה מאי פעם. כדי לספק לחייבים מנה נחוצה של אוויר לנשימה, אושרו מספר הקלות משמעותיות שיאפשרו לעבור את ההליך באופן מיטיב ופותחות דלת לשיקום.

נכסים בטוחים מפני מימוש

בהליך פשיטת רגל, רוב נכסי החייב ימומשו על מנת לפרוע את החוב לטובת הנושים. כעת, כאשר מקורות ההכנסה מצומצמים מאי פעם, אישר הממונה לחדלות פירעון ושיקום כלכלי במשרד המשפטים מספר הקלות בעניין זה:

• נכון להיום, מענקי הסיוע לעצמאים והמענק החד פעמי לכל אזרח לא ייחשבו כהכנסה הדורשת דיווח והחייב רשאי להשתמש בהם למחייתו במקום לכלול את הסכום בקופת הנשייה. כספים אלו יהיו מוגנים ולא ישמשו לפירעון.
• דמי אבטלה פטורים אף הם מחובת הדיווח.
• בצל גל הפיטורים הנרחב לו אנו עדים, אישר הממונה לקבל חלק מפיצויי הפיטורין לצורך מחיה. משיכת הפיצויים תיעשה באישור הממונה בלבד בבקשה מיוחדת.

לראשונה – קיים אישור גורף לשימוש בכרטיסי חיוב

לאור הגבלות הריחוק החברתי, השימוש במזומן נעשה מוגבל מאי פעם. ככל שעסקים רבים יותר עוברים לפלטפורמות הדיגיטליות, כך רכישת שירותים ומוצרים רבים הופכת ללא נגישה לפושטי רגל אשר אינם רשאים להשתמש בכרטיסי אשראי. כדי להתגבר על מגבלה זו, הורה משרד המשפטים לאשר בקשות חייבים לעשות שימוש בכרטיסי חיוב באופן מידי. כל חייב שיגיש בקשה ייענה בחיוב על מנת שניתן יהיה לבצע רכישות באמצעים דיגיטליים למטרות מחייה.

דחייה בביצוע צו התשלומים

כידוע, מימוש צו התשלומים נעשה באמצעות תשלום ספחים בבנק הדואר. מאחר שהגבלות הריחוק החברתי משתנות תדיר, ולאור העובדה כי רק לאחרונה יצאנו מסגר, ההגעה לסניפים עלולה להיות מורכבת. לכן ביצוע התשלומים נדחה, נכון להיום, עד ינואר 2021 ואי מימוש הצו עד תאריך זה לא ייחשב כהפרה.

גם כאן מומלץ לנקוט במשנה זהירות. על אף שניתנה הדחייה, חשוב לשים את הכסף בצד ולהתכונן ליום שבו יידרש מאיתנו לשלם את מלוא הסכום המופיע בצו התשלומים. זוהי הזדמנות לסגל הרגלים חדשים ולהתנהל באופן אחראי ומושכל יותר.

מועד סיומו של המשבר עודנו לוט בערפל, אך דבר אחד ברור – ככל שנצליח לשמור על יציבות ונפעל על מנת לשקם את מצבנו הכלכלי, כך גדלים הסיכויים שלנו לחזור לשגרה לאחר שייפתחו שוב העסקים ומעגל התעסוקה יתרחב. במסגרת תהליך ניהול תיק החייבים שלך, קיימות אפשרויות רבות ומגוונות להגיע להסדרים מול נושיך מחוץ לכותלי בית המשפט ולקדם שיקום כלכלי מושכל ויעיל. עם הייצוג הנכון והמתאים – ההזדמנויות שלך רבות מאי פעם.

 

עו"ד מישאל גאון

עו"ד מישאל גאון, מנוסה בניהול הליכי חדלות פירעון, הוצאה לפועל והסדרי מחיקת חובות וכן צבר ניסיון רב בהתנהלות מול גופים פיננסיים ציבוריים ופרטיים. היכרותו המעמיקה של עו"ד גאון את התחום ובקיאותו הרבה בחקיקה העכשווית, מספקת ללקוחותיו יתרונות רבים וייצוג בעל ערך מוסף ניכר, ושירות טוב ואיכותי יותר לקהל לקוחות המשרד.

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי