גירושין בעידן הקורונה

שיתוף ב facebook
שיתוף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
גירושין בעידן הקורונה

כולנו היינו עדים לאירוע טראומטי בלתי נתפס שהתרחש במצפה רמון – אישה  נדקרה בכל חלקי גופה משום שביקשה להתגרש –  אירוע שזעזע מדינה שלמה והוציא את ארגוני  נשים להפגין ברחובות.

אין מי שעוסק בתחום דיני המשפחה שלא חלפה במוחו המחשבה: האם  ניתן היה למנוע את  האירוע הטרגי?

בעידן הקורונה משתבש הסדר העולמי והסדר האישי

בני זוג שמפתחים קריירות… ילדים במסגרות… – נאלצים באופן יוצא דופן לשהות ביחד, לנהל סוג חיים משותפים… לעיתים בעל כורחם, או שאחד מבני הזוג פוטר או נמצא בחל"ת… הלחץ והחשש מהלא נודע… – כל אלו יוצרים מתח וכעסים בין בני הזוג וקושי לנהל שגרה יומית או סדר יום נורמלי.

הקורונה מעצימה את תחושת  התסכול, את השונות בין בני הזוג ומעמידה במבחן את היכולת להתמודד עם משברים.

בין אם זה נכון ובין אם לאו,  המילה "גירושין"  מעוררת המון אמוציות. לעיתים יש קושי  של אחד מהצדדים לקבל את רצונו של הצד השני להיפרד, על אף שזה נראה כפתרון היחיד לתחושת התסכול וחוסר ההתאמה בין הצדדים. הרצון לגירושין אינו נובע מגחמה של רגע, אלא מתחושה מתמשכת של תסכול בתוך המסגרת משפחתית וקושי בהתמודדות וניהול המשברים – מציאות המביאה להבנה של צד אחד לפחות, שהפתרון היחיד לסיטואציה הוא פירוד בין הצדדים.

התמודדות עם הליך גירושין אינה משימה קלה

מדובר בהליך משפטי ארוך ומייגע, שאינו תמיד מביא לתוצאות שלהן קיווה כל צד. כדי ליזום הליך משפטי של גירושין, יש צורך  בתעצומות נפש ובארגון משאבים, בד בבד עם ניהול חיי היום יום. מעטים המקרים  שבהם שני הצדדים רואים עין בעין את הליך הפירוד שלעיתים מלווה בקשיים כלכליים. יש מי שנפגע, יש מי שחש תסכול ויש מי שמתלבט. ובל נשכח שהקושי מתעצם  כאשר יש ילדים.

החלטה להתגרש חייבת  להגיע  ממקום של שלמות וביטחון, תוך ראיית מכלול הקשיים והיכולת להתמודד איתם. ברגעים אלו יש להיעזר בתמיכה ובעידוד  של אנשי המקצוע. במקרה של מסוכנות מצד בן הזוג, יש להיעזר ברשויות. כאשר עולה חשש ואפילו הקטן ביותר שצד אחד לא יוכל לשאת את הגירושין, הוא מאיים בהתאבדות או מאיים על  הצד השני – אין לקחת סיכון ויש לפנות לכל מי שאפשר להיעזר בו, ולאו דווקא מבני המשפחה שיפגינו תמיד רצון כן ואמיתי להשלים בין בני הזוג והם עלולים לראות באירוע סוג של מעידה חד פעמית.

רק אנשי מקצוע יכולים לזהות  במה מדובר, לדוגמא: כאשר גבר מאיים להתאבד אם האישה תעזוב, הדבר צריך להדליק נורה אדומה גם אם  נראה לבת זוג  שמדובר בסוג של סחטנות רגשית.

כעו"ד, נתקלתי לא פעם בסיטואציות קשות, כגון קושי של צד אחד לקבל את רצונו של בן הזוג להיפרד. לדוגמה: נתקלתי בבן זוג שעבר פעם אחת גירושין קשים. בפעם השנייה כאשר בת הזוג  ביקשה להיפרד, בן  הזוג לקח זאת קשה מאוד… בסיפור היה מעורב גם ילד קטין. מבחינתו של בן הזוג זו תחושה נוראית של כישלון….רק לאחר טיפול של אנשי מקצוע ובעזרת עורכי הדין, השלים בן הזוג עם הפירוד והיום מערכת היחסים טובה  ובעיקר מתפקדת.

לעורכי הדין יש תפקיד חשוב והוא להיות ערים למכלול הקשיים של בני הזוג: להפנות למטפלים מקצועיים, להפנות למגשרים, למתֵן סערות רגשיות, לשתף פעולה עם עורך הדין של הצד השני, לסייע בקשיים ובהתלבטויות, לייעץ מתי לפנות למשטרה ומתי להתריע על סכנה מוחשית.

עורך דין שזה תחום מומחיותו, יודע לזהות  את יחסי הכוחות בין הצדדים, את המקרים שבהם יש לערב את שירותי הרווחה, יודע לעמוד על זכויותיו של הלקוח שלו – ובעיקר להביאו לחוף מבטחים.

עו"ד נורית דגן

עו”ד ומגשרת נורית דגן: "כשאני מלווה לקוח או לקוחה בהליך גירושין, אני נדרשת לגבש אסטרטגיה. כל תיק הוא שונה, כל משפחה היא עולם ומלואו. היכולת להבין כיצד נכון לנהוג בכל מקרה, היא שמסייעת לי למקסם את הזכויות והאינטרסים של הלקוחות שלי".

* האמור בתוכן דלעיל אינו תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במאמרים משפטיים באתר, עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ משפטי אישי